آموزش گام به گام نشریه نگاری در مدارس (ویژه جشنواه نشریات)

http://upload.afsarejavan.com/uploads/14222735261.png

http://upload.afsarejavan.com/uploads/14222721151.png

اولین قدم برای راه اندازی و انتشار یک نشریه تامین یا گردآوری تحریریه یا نیروی انسانی لازم است. البته چون نشریه شما تجربی و غیر حرفه ای است لزومی ندارد نیروهای مورد نیاز، تخصص ویژه ای در نشریه نگاری داشته باشند ولی علاقه و پشتکار برای یادگیری باید از مشخصات این نیروها باشد. بهترین کار برای شروع، درج چند آگهی در تابلوی بسیج مدرسه و اعلام عمومی در مراسمات مختلف است. از این طریق هم می توان هیئت تحریریه را تشکیل داد و هم سایر نیروهای مورد نیاز نشریه را پیدا کرد. 

 

http://upload.afsarejavan.com/uploads/14222723301.png

صاحب امتیاز کسی است که مسئولیت نشریه با اوست و در مقابل تمام مطالب چاپ شده در نشریه مسئول و پاسخ گوست. معمولا خط مشی و اهداف کلی نشریه را را طراحی و تعریف می کند و البته تامین بودجه ی نشریه ی شما هم بر عهده ی اوست. به طور معمول صاحب امتیاز بسیج دانش آموزی مدرسه و مدیر مسئول مدیر مدرسه خواهند بـود.
از نظر تخصص نشریه نگاری شاید مهم ترین فرد در نشریه سردبیر باشد، که از انتخاب افراد گرفته تا انتخاب مطالب و ویرایش محتوایی آن ها و اعمال مدیریت و ایجاد هماهنگی، همه از وظایف اوست. گاهی در نشریه به جای اینکه سردبیر وجود داشته باشد چند نفر به عنوان شورای سردبیری این وظیفه را بر عهده دارند. خلاصه بعد از مدیر مسئول همیشه سردبیر در تمامی زمینه های مربوط به نشریه حرف آخر را می زند.

مسئول بخش های مختلف نشریه، مانند دبیر بخش خبر، بخش فرهنگی، بخش هنری، بخش اجتماعی، بخش ورزشی، بخش سیاسی و... را دبیر بخش می گویند. لازم به ذکر است که می شود دبیری تمام این بخش ها بر عهده ی سردبیر باشد. و این به نشریه، اعضا و توان شما بستگی دارد.

 مدیر فنی و هنری کسی است که پس از تهیه ی مطالب وظیفه ی آماده سازی نشریه را تا مرحله ی توزیع بر عهده دارد. مراحل این کار عبارتند از: حروف چینی و تایپ مطالب، تصحیح و ویرایش متن ها، طراحی گرافیک، صفحه آرایی و نظارت بر تکثیر.

 ستون خیمه ی یک نشریه را خبرنگار یا خبرنگاران آن نشریه تشکیل می دهند. کسی که ارتباط مستقی با محیط خارج از نشریه دارد و باید خبر، گزارش، مصاحبه و... را برای بخش های مختلف نشریه تهیه نماید. میزان توانمندی، علاقه و پشتکار خبرنگار یا خبرنگاران یک نشریه نقش مستقیمی در کیفیت آن نشریه دارد. اگر خواستار یک نشریه ی جذاب و پرخواننده و تاثیرگذار هستید، برای پیدا کردن افراد باهاوش برای خبرنگاری در نشریه تان هر چه می توانید تلاش کنید.

البته می توان از خبرنگاران افتخاری نیز در این راه بهره برد. کسانی که جزو کادر اصلی نشریه نیستند، می توانند به صورت مکاتبه ای یا حضوری مطالب مورد نیاز نشریه را با سلیقه ی خود تهیه نمایند.

 

http://upload.afsarejavan.com/uploads/14222732971.png
وقتی که نیروی انسانی نشریه آماده شد، باید برای جهت دهی نشریه، نوع مطالب و تعیین مسئولیت ها تصمیم گیری کرد.
نخست باید نام نشریه را انتخاب کرد که متناسب با مدرسه، کلاس یا پایه ی تحصیلی شما و محل توزیع نشریه باشد و در عین حال ویژگی های زیر را هم داشته باشد:
* زیبا و جذاب باشد.
* در عین موزون و آهنگین بودن سلیس و روان باشد.
* برای عموم خوانندگان نشریه قابل فهم باشد.

قدم بعد طراحی نامواره یا لوگوی نشریه است. که باید جذاب، ساده، مشخص، چشم گیر و به آسانی قابل خواندن باشد. همچنین اگر بتوان در طراحی لوگو از ساختار و شکل ابزاری که دانش آموزان بیشتر با آن ها سروکار دارند استفاده شود، بهتر است. حتی می توان طراحی لوگوی نشریه را به مسابقه گذاشت. 

نمونه هایی از لوگوی برخی نشریات:

http://upload.afsarejavan.com/uploads/14222749801.png

 

 

http://upload.afsarejavan.com/uploads/14222751281.png 

یکی از هنرهایی که در مطبوعات دارای اهمیت زیادی می باشد، عکاسی است. چه بسا در خیلی موارد وجود یک عکس تخصصی در کنار ستون های یک مقاله در نگاه اول تا حدود زیادی پیام اصلی کلام را برساند و یا حتی وجود یک عکس به تنهایی آن چنان گویا باشد که هر بیننده ی با دقتی، چندین صفحه درباره آن بنویسد. با این حساب مطمئناً وجود عکس در نشریه باعث جذابیت و زیبایی بیشتر آن خواهد شد. به طور کلی گرافیک و صفحه آرایی نقش بسیار  مهمی در انتشار نشریات دارد و می توان گفت حاصل تمام زحمات نویسندگان و مسئولان توسط مسئول  امور هنری به ثمر می رسد.

http://upload.afsarejavan.com/uploads/14239088991.png

مصاحبه یکی از انواع خبرگیری مستقیم است. که به وسیله ی آن عقاید و افکار شخصیت های مهم جامعه و یا نطر مردم عادی کوچه و بازار را درباره ی موضوعات مختلف به ویژه مسائل روز به دست می آورند. مصاحبه گاهی نیز برای یافتن اطلاعات خاصی است که در اختیار شخص طرف مصاحبه قرار دارد و روزنامه نگار به وسیله ی تماس با این شخص اطلاعات به دست آمده را در اختیار مردم قرار می دهد. در حقیقت مصاحبه کننده به عنوان نماینده ی استفاده کنندگان وسایل ارتباط جمعی با کسی که مردم امکان صحبت مستقیم با او را ندارند، گفت و گو می کند.

مصاحبه ای که با مردم عادی برای نظرسنجی صورت می گیرد با مصاحبه ای که برای آگاهی از نظر یک کارشناس انجام می شود تفاوت دارد. بنابراین موقعیت ها، اشخاص و موارد مختلف تا حدودی شکل و شرائط مصاحبه را تعیین می کند. اما در هر حال و در بیشتر اوقات موفقیت روزنامه نگار بستگی دارد به اینکه اولا سوالات مصاحبه از پیش آماده گردد و ثانیا گفت و گو با طرف مصاحبه به نحوی مطلوب اداره شود.

آماده کردن مصاحبه

آماده کردن مصاحبه شامل مراحل زیر است:

- گرفتن وعده ی مصاحبه

-تعیین موضوع

- مطالعه ی موضوع و تهیه ی پرسش ها (مهم ترین بخش)

- شناسایی مصاحبع شونده و کسب اطلاعات لازم درباره ی او (مهم ترین بخش!)

-انجام مصاحبه

-تنظیم و نگارش نهایی مصاحبه

اداره ی مصاحبه

 مصاحبه کننده بعد از اینکه از جهت کسب اطلاعات مقدماتی آماده شد، می تواند مرحله ی اصلی و اساسی خود را که گفت و گو با شخص تعیین شده است را آغاز کند. با این حال اداره ی صحیح مصاحبه در تمام مدتی که گفت و گو ادامه دارد شرط اول موفقیت اوست. در این مرحله باید به رفتار مصاحبه شونده توجه فراوان داشت و واکنش احتمالی او را در زمان های مختلف از پیش در نظر گرفت و برای مقابله با آن چاره اندیشی کرد. مثلا اعتماد او را جلب کرد، در صورت لزوم بحث را قطع کرد، سوال را تغییر داد، سوال های جدیدی مطرح کرد، به او فرصت استراحت داد و...

شروع غیر مستقیم، تسلط بر فن مصاحبه، دقت در طرز صحبت و رفتار، جلب اعتماد طرف مصاحبه، توجه به سخنان گوینده و یادداشت برداری، مبارزه با سکوت طرف مصاحیه و عکس برداری از شخصیت مورد نظر می تواند از دیگر اقدامات مصاحبه کننده در زمان مصاحبه باشد.

دست آخر اینکه مصاحبه درباره ی یک موضوع واحد و با اشخاص مختلف را نظرسنجی می نامند که می تواند قالب جالبی برای نشریه باشد. این نظرسنجی می تواند در محیط باز و یا با حضور چند تن در محیط بسته و به صورت میزگرد انجام شود.

برای جذابیت این بخش از نشریه می توان با افراد زیر مصاحبه کرد:

- افراد برجسته ی مدرسه (دبیران نمونه، دوست داشتنی ترین افراد کادر مدرسه، شاگرد اولها، مسئول انتظامات، به طور کلی برگزیدگان علمی، فرهنگی هنری و ورزشی)

- کادر اجرایی مدرسه (مدیر، معاون، معلم ها، مستخدم)

-مرتبطین با مدرسه (همسایه ها، کتاب فروشی محل و...)

 

اکنون یک مثال:

مربیان ورزش کم کارند

مصاحبه با شاگرد اول مدرسه؛ سهیل نادری

معدل 19/47 ، انضباط 20

زنگ ورزش است و بهترین فرصت برای گفت و گو، بر عکس بقیه بچه خرخون ها، سهیا عاشق فوتبال است! الآن تیم آن ها در حال استراحت است و ما برای گفت و گو هفت دقیقه فرصت داریم.

آیا از کادر اجرایی مدرسه راضی هستی؟

- بله، من از تمام کادر اجرایی راضی ام، به ویژه آقای علیزاده

چرا آقای علیزاده؟

- به خاطر اینکه کاملا یک دانش آموز پیش دانشگاهی، نیازهایش، اقتضائات سنش و خلاصه در یک کلام دانشجوی آینده را خوب می شناسد و درک می کند و رفتاری مناسب و شایسته با او دارد.

نظرت در مورد شوراهای دانش آموزی چیه؟

- به نظر من شوراها کار جدید و خوبی است ولی اینگونه استباط می شود که جنبه ی مشورتی آن ها از جنبه ی اجرایی شان بیشتر باشد، یعنی فکر نمی کنم زیاد بتوانند در جهت تحقق مطالبات دانش آموزان گام بردارند و بیشتر جنبه ی مشاوره ای دارند تا عملیاتی.

نظرت درباره ی برگزاری مراسم در ایام مختلف در مدرسه آن هم در ساعات درسی چیست؟

مسلما مراسمات مختلف بخشی از ساعات حضور دانش آموزان در خانه دومشان را تشکیل می دهد، ولی این برنامه ها باید منظم برگزار شود. یعنی طوری باشد که به کلاس ها و ساعات درسی لطمه ای نزند. انتخاب زمان مناسب مهم ترین اصل اجرای اینگونه برنامه هاست.

از نقاط ضعف مدرسه هم بگو.

- به هر حال هر مجموعه نقایص و کاستی هایی دارد، نبود کامپیوتر برای استفاده ی بچه ها، نبود آزمایشگاه مجهز و کم کاری بعضی از ذبیران به ویژه مربیان ورزش از نقاظ ضعف این دبیرستان به حساب می آید.

 و حرف آخر.

آرزوی موفقیت برای همه ی دانش آموزان مدرسه به ویژه های بچه های کلاس خودمان را در امتحانات و کنکور سال آینده دارم.

* مصاحبه ها و گفت و گوهای سایت BDFARS.IR می توانند نمونه ی خوبی برای الگوگیری باشند.

ادامه دارد...

ارسال نظر